De eerste drie weken zijn bijna om - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu De eerste drie weken zijn bijna om - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

De eerste drie weken zijn bijna om

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bart

09 Juli 2007 | Tanzania, Arusha

Hallo lieve mensen allemaal,

Ik ben nu bijna drie weken in Tanzania en het bevalt me prima. De drang om me in Afrika te vestigen is niet minder geworden maar versterkt. Het is natuurlijk allemaal dubbel. Wat ga ik hier dan doen is dan jullie vraag en dan moet ik jullie het antwoord nog steeds schuldig blijven. Allereerst ga ik nog 4 weken werken in een weeshuis in Mombasa, daar zal ik het echte Afrika gaan ontdekken denk ik en niet alleen het avontuurlijke van de Safari waar ik als westerling zeer graag verblijf. Ik zal daar gaan kijken of er mogelijkheden zijn die ik aandurf en aan wil gaan. Is dat niet het geval en twijfel ik te zeer, dan doe ik het niet. Het moet natuurlijk wel reëel blijven en enige luxe ben ik wel gewend in Nederland en om alles vaarwel te zeggen is toch wel heel moeilijk. Maar uiteindelijk zal ik mijn hart moeten gaan volgen waar ik dan ook uitkom.

Maar in ieder geval zijn de eerste drie weken super geweest, de kinderen zijn gegroeid en hebben wat moeilijkheden voor henzelf overwonnen. Volgens mij ben ik zelf weer gegroeid, (ik bedoel dus niet groeien in de breedte, ik weet ook wel dat dat minder kan) maar dat kunnen alleen anderen beslissen en ik niet. Ik hoor het wel van jullie. Ook weet ik zeker dat 99 % van de kinderen terug zal keren naar dit geweldige continent en hebben ze Afrika op een geweldige manier ontdekt. Dat is alleen maar positief en zullen ze gaan meewerken aan de draagvlakversterking waar ze toe verplicht zijn.

Nog een paar dagen, dan zullen ze gaan en zal ik alleen in Arusha blijven om een dag later weg te gaan. Eerlijk gezegd verheug ik me erop. Een dag helemaal alleen voor mezelf en ik mag iedereen heel graag maar momenten voor jezelf zijn natuurlijk ook heel prettig. Even een paar Amarula drinken en denken aan de geweldige tijd met de kinderen.

Jullie horen van me,

Kus

Bart

• 09 Juli 2007 - 07:35

Femke:

WAUW! Spannend en mooi tegelijk. Liefs, Femke.

• 09 Juli 2007 - 08:45

Mam En Pap:

Mooi dat het zo geweldig is geweest en nu maar afwachten op je nieuwe avontuur.
    Fijn dat de meeste kinderen Afrika zo fijn hebben ervaren.Geniet van de dag als als de kinderen wag zijn en je even rust hebt.Geniet dan ook van je innerlijke rust dat is dan ook heel belangrijk,ook om je dan goed voor te bereiden op je nieuwe avontuur.
    veel liefs en kusjes
    Mam en pap

• 09 Juli 2007 - 09:40

Marloes:

Heeey Bart,
    Leuk om iets van je te lezen. Wist helemaal niet dat je er over dacht om je misschien te vestigen in Afrika. Je moet zeker doen wat je hart in geeft, maar daar kom jij wel achter neem ik aan. Snap dat momenten voor jezelf erg lekker zijn, over een paar dagen heb je genoeg momenten voor jezelf. ben benieuwd wat je gaat doen als de leerlingen weg zijn. Met mij gaat het trouwens prima!! Alleen mag het weer hier net wat beter zijn hè hou zo van de zon en de zomer!haha.
    Nou Bartje geniet ervan en ik spreek je.
    dikke knuffel marloes

• 09 Juli 2007 - 11:49

B.gehlen@home.nl:

Hallo Bart,

Ik heb jouw site gekregen van een collega, Richard Wetzler. Leuk om te lezen. Jij bekijkt de weken natuurlijk heel anders dan de kinderen zelf. Ik wens je nog heel veel positieve ervaringen toe tijdens je verdere verblijf in Afrika.

Ben benieuwd of, wanneer en waarheen Jana terug gaat in Afrika.

Groetjes,

Karin Gehlen ( moeder van Jana ).

• 10 Juli 2007 - 08:40

Alette:

heej Bart..
    Nou je hebt het duidelijk enorm naar je zin! Komende weken zal alles wel anders zijn dus geniet nog even van die laatste dagen :)
    Groetjes Alette

• 10 Juli 2007 - 09:17

Janou:

Hey Bartje..
    Echt Super dat
    Tanzania, Volgende keer wil ik ook mee :P:P...
    Maar als je terug bent verwacht ik natuurlijk dat ik alle verhalen te horen krijg..Geniet van Afrika en zie je daarna wel weer.
    Groetjes Janou

• 11 Juli 2007 - 11:52

Sharonne:

hallo meneer,

die 3 weken zijn snel gegaan. fijn om te horen dat alles goed gaat en iedereen het een geweldige ervaring vindt. verder
    wens ik u nog veel succes in de laatste vier weken in het weeshuis in mombasa.

groetjes
    sharonne

• 11 Juli 2007 - 13:19

Désirée Konings:

Jambo Bart,
    Ik heb zonet je site ontdekt ! Super om te lezen hoe het met je gaat !!! We hadden niet anders verwacht dat je drang om je in Afrika te vestigen alleen maar sterker zou worden! Wij kennen dat gevoel! Geniet ! Wij hier in ons Kenia's Kirchroa hebben het nogal koud en nat! Maar het komend weekend belooft beter te worden! We verheugen ons op je verhalen bij terugkomst!
    Doe: pole pole, Hakuna Matata !
    Groetjes de Koninkjes

• 12 Juli 2007 - 13:11

Vivian:

Hallo dan, wat een verhaal zeg. Mooi hoor en wat fijn om t elezen dat je het naar je zin hebt! Eindelijk weer.
    Wel heftig om te lezen dat je wellicht daar wilt blijven? Maar goed, volg je hart. Beter een vriend verweg maar erg gelukkgi dan een vriend dichtbij maar ongelukkig.
    Veel geluk en wijsheid gewenst,
    Kus Vief

• 15 Juli 2007 - 20:51

Luc Spiegels:

Hi Bart,

Zo sta je nog met je schort aan Gamba's te grillen en zo zit je in Tanzania. Ik hoorde van je ouders over je spannende avontuur. Erg goed dat je dit allemaal doet.

Uit je bericht maak ik op dat worstelt met de vraag of je wel of niet moet blijven. Mijn advies (beroepsdeformatie, sorry): niet worstelen. Geniet van het moment en je tijd in Tanzania, in een omgeving waar mensen nog veel dichter bij de natuur en zichzelf staan. Daar kunnen wij 'rijke', 'beschaafde' westerlingen nog veel van leren. Laat je maar lekker meegaan in die manier van leven. Je onderbuik vertelt je dan wel wat voor jou de juiste keuze is: vestigen of niet. Het komt zoals het komt. Een coach van mij zei ooit: 'het leven heeft altijd gelijk'.

Ik wens je heel veel kracht en energie in Mombassa, want ik kan me niet anders voorstellen dan dat je daar aandoenlijke taferelen zult aantreffen. Misschien is die gedachte van mij alweer te westers. Geniet in ieder geval met volle teugen of zoals ons idool in 1989 al zong: 'leef je leven als het allerlaatste uur'.

Tot ziens/schrijfs,

Luc