De eerste zes dagen in India! - Reisverslag uit Manāli, India van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu De eerste zes dagen in India! - Reisverslag uit Manāli, India van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

De eerste zes dagen in India!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

02 Juli 2008 | India, Manāli

Hallo lieve mensen allemaal!

India! Daar zijn we weer! Vier jaar geleden had ik gezworen om nooit meer naar India te gaan. Ik had het gehad met de drukte, warmte, paleizen etc. etc.
En toch ben ik weer hier. Raar hè. Inmiddels zijn jullie op de hoogte van XPlore. ( het scholen voor scholen project) Vorig jaar was ik in de mooie gelegenheid om hiermee naar Tanzania te reizen en dit jaar waren we in eerste instantie van plan om naar China te gaan. Door allerlei omstandigheden ging XPlore China niet door en is het programma omgegooid en passen we het in India toe. We gaan voornamelijk naar Ladakh. Dit is het Noorden van India, Himalaya gebergte! Ook niet verkeerd dacht ik zo.
Nu dan het begin van de reis.

Dag één: Afgelopen vrijdag zijn we in alle vroegte naar Schiphol vertrokken en we kwamen daar fris en monter aan. Het inchecken ging snel en het wachten was relaxed. Na het boarden dachten we snel te kunnen vertrekken. Maar niks was minder waar. Het vliegtuig had een klein defect en voordat we vertrokken moest dit defect natuurlijk verholpen worden. Dit duurde ongeveer drie kwartier. Daarna verliep het allemaal soepel. In New Delhi aangekomen, was ook alles prima geregeld. De organisatie waarmee we de komende drie weken mee zouden reizen stond ons op te wachten op het vliegveld. Op het vliegveld verliep alles zonder problemen. Dan het vertrek van het vliegveld naar het hotel. We zagen nog niet zoveel, ja een aantal, dat aan de kant van de weg sliepen. Maar dat was het dan ook. Het maakte wel indruk op de kinderen kan ik jullie zeggen. Bij het hotel aangekomen ging wederom alles makkelijk. Iedereen werd ingedeeld en kamers en ging slapen.

Dag twee: De dag erna hadden we een sightseeing in Delhi en meteen viel me op dat er al heel veel veranderd was. Zoals we weten zijn China en India op dit moment de Big Booming landen en dat klopt helemaal. Ik vind namelijk dat Delhi behoorlijk goed aan de weg timmert. Het is schoner dan vier jaar geleden. Ik heb veel minder bedelaars gezien, de wegen zijn beter geworden etc. De warmte blijft natuurlijk wel. De eerste dag zijn we naar het Rode Ford, de grootste moskee van India en de crematie plek van Ghandi geweest. Het laatste maakte op mij de meeste indruk. Die andere twee dingen had ik al gezien. ’s Avonds gingen we in de wijk wat eten en daarna naar bed.

Dag drie was ook weer een dag van sightseeing, nu kwam ik op drie mooie plekken waar ik vier jaar geleden niet ben geweest. O jawel, een dan, maar daar ben ik toen niet naar binnen gegaan en vandaag de tweede dag dan wel. Ik ben de naam kwijt, maar als ik schrijf dat het een soort Taj Mahal is dan weten jullie hoe het eruit ziet. ’s Avonds gingen we naar de Gate van India, een soort Arc d’Triomphe. En daarom heen duizenden en nog eens duizenden Indirs. Dit was het central Park van Delhi, het vondelpark van Delhi. ’s Avonds weer lekker gegeten en naar het hotel.

Dag vier zou een dag van reizen worden van ongeveer 5/6 uur. Het werden er 8/9 uur. We vertrokken van Delhi naar Chandigarh. Voordat we Delhi echt uit waren, waren we al 1,5 uur verder. Onderweg besefte ik dat India echt aan het veranderen is. De wegen zijn beter, minder paard en wagen gezien. Kamelen heb ik nog helemaal niet gezien en dat was vier jaar geleden wel duidelijk anders. Persoonlijk vind ik het wel jammer, ik weet ook wel dat je de `vooruitgang’ ook hier niet kunt tegenhouden, maar het authentieke India met klederdracht is er niet meer. Alles verwestert, dat is gewoon jammer, alsof onze levensstijl zo belangrijk is.

De vijfde dag zouden we verder dag naar Manali. Onze gids zei dat het minimaal zeven uur zou duren en als we pech hadden maximaal 11. Uiteindelijk werden het 12,5 uur. 12,5 uur in een bus die anders is dan de kinderen en wij gewend zijn. Een zeer lange dag die al met al vrij snel voorbij ging. We hadden gelukkig een aantal plaspauzes, vaak geweldig uitzicht en af en toe werd er gezongen in de bus. Het viel dus nog mee, ik telde volgens mij nu wel de meeste kinderen die wat zieker waren of misselijk. Het is ook niet niks voor ze. Spanning, hitte, ander werelddeel, veel ander voedsel. Maar ik heb het gevoel dat ons team het goed doet. We letten erop dat ze allemaal goed eten en drinken.

De zesde dag, vandaag dus gaan we Manali in en gaan een Hindoe tempel bezoeken en voor de rest nog wat kaarten schrijven en relaxen. Morgen gaan we namelijk echt de Himalaya in en dat kunnen we beter wat uitgerust zijn. Twee dagen reizen is vermoeiender dan je denkt.
Dit was het dan voor nu. Ik weet niet wanneer ik in de gelegenheid ben om de rest te sturen/ mailen, maar dat zien jullie dan wel weer.

Kus en liefs,
Bart

  • 02 Juli 2008 - 16:43

    Wez:

    heey!

    Geniet daar maar goed, tis al weer een jaar geleden dat we in tanzania zaten. Ik heb er vandaag nog uitgebreid over verteld bij mijn toelating op de design academy, de foto's van onze reis hebben goed geholpen. Ik ga jullie zeker volgen!

    groeten,
    Wesley

  • 02 Juli 2008 - 17:48

    Marjan:

    Hi Bart,

    Wens ik jou een heel goede tijd toe! Blijf in beweging!

    Groetjes van reisleidster Marjan

  • 02 Juli 2008 - 17:54

    Costel:

    Hey Bartje

    Leuk om je verhalen weer te lezen,amuseer je

    groetjes

    Costel

  • 02 Juli 2008 - 19:18

    Willy:

    He Bart,

    Zo te lezen gaat alles goed. Op school de laatste loodjes. Of die zwaar wegen, weet ik niet. Het is wel druk. Duidelijk dus dat ik de afronding van dit schooljaar en de voorbereiding op volgend schooljaar volgende week nog maar moet realiseren. En dan te bedenken dat al die 'collega's en vage bekenden' zich al in den vreemde bevinden. Heb je al contact met Jules gehad? Ralf vertrekt maandag en heeft zijn plan grotendeels klaar. Hij vroeg me nog jouw nummer, maar ja, jij zat al in India. Doe iedereen de hartelijke groeten. Veel succes en ik lees het wel. Hoor trouwens net dat de vrachtwagens in India stil staan en dat er onrust in Mongolië is.

    Groetjes van Anja, Talitha en Willy

  • 02 Juli 2008 - 19:56

    Thijs:

    Heey die Bart!

    Dit is al meteen super toch? Als ik dit lees kijk ik met weemoed terug op de reis van vorig jaar! Ik hoop dat jullie daar net zo'n mooie tijd zullen beleven!
    Ik kijk al uit naar het volgende bericht dat je zal sturen!

    Groeten, Thijs

  • 02 Juli 2008 - 21:19

    Loek:

    He Bart,

    En hoe is het eten? (ook niet onbelangrijk)

    Hou je haaks!!

  • 03 Juli 2008 - 06:22

    Dion:

    Hoi Bart,

    Volgens mij vermaken jullie je daar wel goed. Maak er nog een mooie tijd van. Ik zal jullie verhalen en foto's volgen.

    Groeten,

    Dion

  • 03 Juli 2008 - 09:37

    Pap En Mam:

    Hoi Bart, blij wat van je gehoord te hebben.Hier is alles prima en alles gaat zo zijn gangetje.Het was hier prachtig warm weer,gister avond is het weer omgedraaid.Zoals je schrijft het is wel jammer dat het land verwesterd,het is niet altijd goed maar het is wel belangrijk dat ook daar de hygiene beter wordt, maar ik denk dat dat vooral in de steden is maar in de dorpen en afgelegen gebieden zal het wel anders zijn.
    Kus en liefs
    Mam en Pap

  • 04 Juli 2008 - 14:11

    Syl:

    nou bart,

    hard aan het werk lees ik.. geniet ervan!

    liefs Syl

  • 04 Juli 2008 - 23:00

    Richard Kreijen:

    Bart, MAN.

    India, dat lijkt mij ook wel leuk, ondanks de: drukte, warmte, paleizen etc. etc.
    Mooi dat je weer goed werk gaat verrichten in den verre.
    Als jullie van Explore nog een tip kunnen gebruiken, dan zeg ik Cuba. Was daar kort geleden. Gezien de politieke ontwikkeling, zou wat meer kennis van de engelse taal de bevolking heel veel geholpen zijn.

    Anyway,

    het toeval wil dat komende week onze site manager een praatje komt maken. Zal hem op de hoogte brengen van jullie werk, en kijken of er nog een eventuele sponsor in zit.

    weet overigens niet of Shell en XPLore al iets hebben.

    Doe je best,

    Richard.

  • 05 Juli 2008 - 14:37

    Pa En Mam:

    Gaat het nog goed op de reis de eerste week is al omgevlogen,geldig van Richard dat hij ook jhouw verhalen volgt en dat hij probeert dat Shell jullie ook gaat sponseren.Hier is het weer lekker warm,heb vandaag weer een heerlijke fietstocht gemaakt,ging even Eternety in Alsdorf halen.veel liefs en kusjes van mam en pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Manāli

Bart

Hallo allemaal, allereerst ga ik met XPlore Tanzania drie weken naar Tanzania. We gaan drie weken met leerlingen. Het is een scholen voor scholen project en gaan daar de Tanzaniaanse kinderen helpen zover wij dat kunnen doen. Daarna gaan de leerlingen terug en dan begin ik met mijn eigen project. Ik vertrek 13 juli van Kilimanjaro Airport naar Mombasa (Kenia). Daar ga ik 4 weken in een weeshuis werken. Dit is de website van het weeshuis: http://www.s2sfoundation.org/ Tevens kunnen jullie me sponsoren. Jullie kunnen het geld dan overmaken op dit rekeningnummer: 2667202 onder vermelding van weeshuis Mombasa.Ik zal het geld meenemen en goed besteden in het weeshuis. Ik wil een keer op safari met de kinderen en het volgende project waarvoor we gaan sparen is het opknappen van het schooltje en de eetzaal op het terrein van het jongenscentrum en het uitbreiden van de sanitaire voorzieningen daar. Ik heb namelijk begrepen dat de autobus bijna bij elkaar gespaard is. Ik ben zelf al 3 keer in dit geweldige continent geweest en ik wilde eens iets anders doen. Safari is mooi, maar helpen in een weeshuis lijkt me ook een geweldige ervaring om nooit te vergeten. Groetjes, Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 123003

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Daar gaan we weer!

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Op weg naar de Oerang Oetangs :-)

08 Augustus 2009 - 30 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: