Hallo lieve mensen allemaal! - Reisverslag uit Leh, India van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu Hallo lieve mensen allemaal! - Reisverslag uit Leh, India van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

Hallo lieve mensen allemaal!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

04 Juli 2008 | India, Leh

Hier ben ik weer, ik wilde even dag zeven en acht beschrijven.
Dag zeven: ’s morgens om 06.45 uur vertrokken we dan richting Leh. We wisten dat het een zware reisdag zou worden maar ook tevens een zeer indrukwekkende. Maar dat het zo zwaar en indrukwekkend zou worden had ik niet verwacht. Nu begonnen de Himalaya’s dan echt, hoge bergtoppen met gletsjers, hoge passen, slechte smalle wegen die kronkelend berg op of af gingen en een chauffeur die er vaak voor zorgde dat ik klamme handen kreeg. De afgronden waren dan ook enkele tientallen tot honderden meters diep. Toen ik de eerste vrachtwagen in de afgrond zag dacht ik dat worden er wel meer. Maar gelukkig waren het er maar heel weinig. 3/4 en dat vind ik meevallen. De eerste dag zijn we over passen van 4800 en 5200 meter gegaan. Op een gegeven moment hadden we een stop en daar keken we onze ogen uit. Niet alleen van het uitzicht maar ik dacht daadwerkelijk dat ik in Sankt Gallen terecht was gekomen. Er was een mini roddelbaan van 30 meter en een zitje uitgehakt in de gletsjer waar je voor 15 roepies (20 eurocent) in kon gaan zitten. Dat deed ik natuurlijk als ecologische ramptoerist. Maar ja, de Indiërs hier verdienen er hun brood mee. Wat me tevens opviel was dat er veel Indiërs toerist waren en dat bevestigde weer dat India zich aan het ontwikkelen is. Na deze korte stop gingen we verder naar overnachtingsplek in de bergen. Het was al zoals ik eerder beschreef zeer indrukwekkend, maar ook zeer lang. We kwamen pas rond 21.30 aan bij ons tentenkamp. De kinderen waren doodop en zaten er helemaal doorheen. Gelukkig hebben we ze nog even kunnen oppeppen en hebben ze nog goed gegeten voordat ze gingen slapen.
Ik zelf ging daarna nog even op twee stoelen liggen in mijn slaapzak en ging naar een geweldige sterrenhemel kijken. Ik wist niet dat deze in Azië ook zo mooi kon zijn, normaal schrijf ik namelijk altijd over de geweldige sterrenhemel in Afrika. Ik heb vier vallende sterren gezien en maar wat gewenst. Om 00.15 ben ik gaan slapen.
Dag acht: 04.45 ging de wekker, ik zou om 05.00 uur de kinderen en de rest van de begeleiding gaan wekken. Het zou weer een lange reisdag worden en ik hoopte net zo mooi. Om 06.30 vertrokken we dan uiteindelijk. Een half uur later dan de planning, maar goed dat kan gebeuren. Er waren toch wat kinderen ziek geworden en die hebben dan extra aandacht nodig. Na ongeveer 1,5 uur gaf de koeling er de brui aan midden in de bergen. De chauffeur en zijn hulpje hebben het gelukkig kunnen oplossen en drie kwartier later vertrokken we dan weer verder. Het ging aardig snel had ik het idee. En op een gegeven moment kwamen we over de hoogste pas. Deze was 5600 meter, een super uitzicht en super gevoel. Zo hoog was ik namelijk nog niet geweest, ik had geen last van de hoogteziekte, natuurlijk moest ik alles wel langzamer aan doen omdat de lucht gewoon een stuk ijler was, maar dat maakte me niet uit. Geweldig gewoon. Nadat we wat foto’s hadden genomen vervolgeden we onze rit naar Leh. Het zou nog 111 km zijn en dit ging nu echt voorspoedig. We kwamen op tijd aan voor het eten, kinderen waren weer een beetje hersteld van alle belevenissen en om 23.00 uur was het stil in ons hostel.
Liefs en een dikke kus.
Bart
PS: mobiel bellen of sms sen is niet mogelijk en volgende week komt er weer een deel.

• 05 Juli 2008 - 09:49

Teuntje:

Ik ben ontzettend jaloers, geniet ervan!
    X

• 06 Juli 2008 - 11:12

Mam En Pap:

Zoals je het allemaal beschrijft moet het daar geweldig zijn,natuurlijk de afgronden die je ziet daar zal zeker de maag eens van ronddraaien,en dat er kinderen wat ziek werden is ook weer logisch.Geniet van het mooie stukje India.wanneer gaan jullie wat v met een school doen,of is het alleen maar reizen.
    groetjes en veel liefs mam en pap

• 06 Juli 2008 - 18:29

Fleur Wipperfurth:

Beste Bartje,

had ik maar mee kunnen gaan. Ik weet precies wat je allemaal meemaakt. Je kunt daar in de Himalaya vaak beter bovenop de bus gaan zitten, kun je er nog af springen in geval van nood. Ik zal zeker je berichten blijven volgen, maar ben zelf ook op reis in Canada. Hoop met school volgende keer mee te kunnen met het scholen voor scholen project. Kunnen we wellicht samen de wereld onveilig gaan maken. Geniet ervan, maak veel foto's en take care.

x Fleur

• 07 Juli 2008 - 20:46

Jill:

Haai Bart,

Bijzonder wat je al weer meemaakt. Geniet er intens van, doen wij ook van je verhalen!

grtz Jill

• 13 Juli 2008 - 09:17

Susan:

Hoi Bart

Ik ben toch wel een beetje jaloers als ik dit allemaal lees! Fijn om te lezen dat alles goed met jullie gaat! Kaartje is reeds aangekomen, erg leuk.
    Ik denk aan jullie, maak nog heel veel plezier en laat alle indrukken goed op je inwerken.
    Dikke kus
    Susan

• 14 Juli 2008 - 09:02

Franklin:

Hoi Bart,

Het is idd leuk om dit allemaal te lezen maar ben net zoals iedereen een beetje jaloers. Het is toch mooi dat je zo veel ziet van deze aardkloot. Geniet ervan en hou je goed!!!!