De tweede week in india!!!! - Reisverslag uit Leh, India van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu De tweede week in india!!!! - Reisverslag uit Leh, India van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

De tweede week in india!!!!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

13 Juli 2008 | India, Leh

Hallo lieve mensen allemaal!

Hier is dan een verslagje van de tweede week. Ik heb besloten om het niet meer van dag tot dag te gaan schrijven, dat lijkt me te langdradig. Mochten jullie wel willen weten wat wij van dag tot dag doen met XPlore, dan adviseer ik jullie naar de volgende site te gaan (cluster 1): www.global-exploration.nl
Nu dan mijn verslag: na de geweldige maar o zó vermoeiende rit over een paar zware passen van de Himalaya’s kwamen we aan in Leh. Na een overnachting kregen de kinderen en enkele begeleiders voor het eerste te maken met het boeddhisme. Een korte rondleiding in een tempeltje was hiervoor nodig. Daarna shopping time voor de kids in Leh. In de middag gingen we dan naar Spituk. Daar begon het echte XPlore werk en kwamen we bij een boeddhistisch klooster terecht. Het was niet zo dat we in het klooster gingen slapen maar in een tentenkamp ernaast. Die dagen bij het klooster en de jonge monniken waren geweldig. Elke dag stonden we vroeg op en deden we mee aan punjab. Dat is een boeddhistische gebedsdienst van een half uurtje. De kleine monniken waar we die dagen mee optrokken baden dan altijd en wij waren stil, stil en nog eens stil. Daarna hadden wij dan een minuutje van bezinning, Jos of iemand anders van de begeleiding sprak dan enige zalvende woorden waar we die minuut en die dag dan nog over konden nadenken. De dagen bij het klooster vulden we met verven van het schooltje, een mooie muurschildering maken bij het schooltje, een “mandala” maken (spirituele symbolische zandtekening) en we kregen natuurlijk een rondleiding in het klooster. Één avond was vullend met mysterieuze boeddhistische dansen, ook zeer indrukwekkend. De rest van de avonden waren gewoon.
Na drie dagen namen we ’s morgens afscheid van deze kleine lieve mannetjes. Was wel bijzonder, cluster drie was ook aanwezig bij de punjab en maakten het voor het eerst mee. Na deze punjab weer wat emotionele woorden en we vertrokken met stille trom. Cluster drie nam de zaak meteen over.
Dezelfde dag hadden we een schoonwaterdag met een andere school, viel na mijn idee tegen dus ik zwijg er verder over.
10 Juli kwamen we aan bij het Tibetaans vluchtelingen kamp. Mijn voorstelling van een vluchtelingenkamp was eigenlijk een tentenkamp met veel armoede. Alles was minder waar, het was een compleet dorp waar veel Tibetanen wonen. Ongeveer 2000 kinderen gaan daar naar school en hopen ooit weer terug te keren naar Tibet, ook al zijn ze er niet geboren. Onze slaapplaats was recht tegenover de residentie van de Dalai lama als hij in de buurt is. Een redelijk bijzondere plek dus.
Dat moet je eens in het Vaticaan proberen tegenover de paus!
De uitwisseling met deze Tibetaanse kinderen liep anders dan wij en de kinderen verwachtten. Deze was namelijk niet spontaan als die met de kleine monniken, dus totaal anders. De eerste dag was raar en rommelig, daarentegen was de avond heel bijzonder. We keken met zijn allen: Vlucht over de Himalaya en daarna gingen we naar de residentie van de Dalai lama en hadden we met zijn allen een kaarsen/wierookceremonie. Het was een bijzondere afsluiting van een rare dag! De volgende dagen zijn niet noemenswaardig om op te schrijven voor jullie.

Dikke kus,

Bart

  • 14 Juli 2008 - 07:30

    Willy:

    Hoi Bart,
    Blijf genieten van hetgeen je nu doet. Dit zijn de dingen waar je heel goed in bent.
    Heb Ralf vorige week in Disney achtergelaten. Na een paar maanden daar te werken, is dat het begin van zijn wereldreis.
    Ben wel een klein beetje jaloers. Zou dit ook allemaal willen zien. Maar ja, komt nog wel een keer.
    Gaan morgen trouwens op vakantie. Weet niet of ik je wederwaardigehden dan kan lezen. Doe mijn best in ieder geval, want ik blijf er nieuwsgierig naar.
    Veel succes met de trip naar China en Mongolië als je de kids op het vliegtuig hebt gezet.
    Tot ergens in augustus.

    Willy, Anja en Talitha

  • 14 Juli 2008 - 08:21

    Loek:

    Veel succes verder daar!

    Groetjes ook van Sofie.

  • 14 Juli 2008 - 09:05

    Franklin:

    Hoi Bart,

    Nadat je al over de toppen van de werled bent gegaan nu alweer zo een bijzondere ervaring. Het is maar goed dat je zo een blog bijhoudt want anders ben je straks alweer de helft vergeten.
    Geniet ervan en we lezen wel weer hoe het met je verder gaat.

    Hou je goed!!!

  • 14 Juli 2008 - 16:09

    Pap En Mam:

    Hoi Bart,
    het is toch geweldig ,wat je daar allemaal beleeft en ziet.Ik geloof best dat het Boedisme een behoorlijke indruk op de kinderen maakt,zeker als ik lees dat ze heel stil zijn.DE nachten in de tenten waren ook bijzonder dat heb ik ook kunnen lezen bij de berichten van cluster 1 en men was blij dat men na een paar dagen kon douchen.Zoals ik ;ees worden de vluchtelingen zeer goed opgevangen maar het enthousiasme van hen was niet zo goed.Niet alles kan even mooi verlopen.Werk ze en amuseer je goed.Veel liefs en kusjes van mam en pap

  • 15 Juli 2008 - 20:40

    Jules En Claudia:

    Hoi, Bart,
    Leuk om je verhalen te lezen. Geniet ervan en veel succes!.
    Jules en Claudia

  • 17 Juli 2008 - 07:26

    Denise:

    Hoi Bart!
    Het klinkt allemaal heel mooi en bijzonder wat jullie daar meemaken! Ik vond 't wel leuk toen ik de groetkaart in de bus zag liggen, door het xplorelogo moest ik gelijk terug denken aan vorig jaar!
    Ik ben nu zelf in Jakarta, dit is de 4e dag.
    Nog veel plezier in India, Rusland, Mongolie etc. =P

    Doeidoei!

  • 21 Juli 2008 - 09:25

    Jacky & Netje:

    Hee Kirchroadscher in India...hier dan een bericht van die andere Kirchroadscher oes Mombasa...zo te lezen gaat bij jou ook alles naar wens. Fijn om te weten. Hier is het indrukwekkend, maar dat hoeven wij gelukkig niet aan je uit te leggen.Vandaag is onze laatste dag in het tehuis, vanaf morgen gaan wij nog even een weekje bijtanken voordat wij in het vliegtuig richting Nederland stappen. Je post hebben wij al in de eerste week bij Peter afgeleverd.Afgelopen week hebben wij je sokken en ballen afgegeven bij het OBC. In Mirjams berichtje heb je gemerkt dat zij zich hierover ontfermd heeft.
    Bij thuiskomst zullen wij zeker een aantal indrukwekkende belevenissen met elkaar kunnen delen, gezellig ;-).
    Wij wensen je nog een onvergetelijke tijd in India door, geniet van al het moois en pas goed op jezelf. Kom gezond naar huis.
    Kwaheri vanuit Port Reitz
    en veel liefs van

    Jacky & Netje


  • 21 Juli 2008 - 13:55

    Vivian:

    Ha die Bart, wat klinkt dit toch weer gaaf! Super. Geniet ervan en vooral doorgaan met schrijven.
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Leh

Bart

Hallo allemaal, allereerst ga ik met XPlore Tanzania drie weken naar Tanzania. We gaan drie weken met leerlingen. Het is een scholen voor scholen project en gaan daar de Tanzaniaanse kinderen helpen zover wij dat kunnen doen. Daarna gaan de leerlingen terug en dan begin ik met mijn eigen project. Ik vertrek 13 juli van Kilimanjaro Airport naar Mombasa (Kenia). Daar ga ik 4 weken in een weeshuis werken. Dit is de website van het weeshuis: http://www.s2sfoundation.org/ Tevens kunnen jullie me sponsoren. Jullie kunnen het geld dan overmaken op dit rekeningnummer: 2667202 onder vermelding van weeshuis Mombasa.Ik zal het geld meenemen en goed besteden in het weeshuis. Ik wil een keer op safari met de kinderen en het volgende project waarvoor we gaan sparen is het opknappen van het schooltje en de eetzaal op het terrein van het jongenscentrum en het uitbreiden van de sanitaire voorzieningen daar. Ik heb namelijk begrepen dat de autobus bijna bij elkaar gespaard is. Ik ben zelf al 3 keer in dit geweldige continent geweest en ik wilde eens iets anders doen. Safari is mooi, maar helpen in een weeshuis lijkt me ook een geweldige ervaring om nooit te vergeten. Groetjes, Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 123061

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Daar gaan we weer!

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Op weg naar de Oerang Oetangs :-)

08 Augustus 2009 - 30 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: