De derde week in India - Reisverslag uit New Delhi, India van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu De derde week in India - Reisverslag uit New Delhi, India van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

De derde week in India

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

22 Juli 2008 | India, New Delhi

Hallo lieve mensen allemaal!

Hier even een kort berichtje over de derde week in India. We hebben een paar fijne momenten beleefd met zijn allen. Allereerst was er een stille avond voor de residentie van de Dalai Lama. Dit gebeurde met kaarsen en wat wierook voor de vrede. Hij was niet aanwezig maar daarom niet minder indrukwekkend. Zoals jullie waarschijnlijk weten hebben we met alle drie de clusters een "mandala" gemaakt. Dit is heilig kunstwerk van de boedhisten. Eigenlijk mogen wij die ook niet maken, maar alleen de daarvoor opgeleide monikken. Nu mochten wij dat wel en was het dus ook geen echte mandala meer. Maar het gaat om het idee. Deze mandala is dan op een rituele manier vernietigd en alle deelnemers van de clusters hebben een zakje van dit "heilige zand" mee gekregen.De kleine monikken waren de punjab aan het bidden en iedereen was onder de indruk. In Leh had ons cluster nog twee vrije dagen. We zijn een morgen naar een tempel gelopen en hebben dan een vlaggetjes ceremonie gehouden, ook weer in het teken van de vrede.
Misschien vinden jullie het allemaal wel een beetje veel meditatie en vrede gedoe. Misschien vind ik het ook wel, maar als je het echt mee maakt dan is het net weer allemaal iets anders en ben ik toch blij dat ik erbij was.
Drie dagen voor vertrek hoorden we dan dat ons vliegtuig een dag later zou vertrekken. Voor een aantal kinderen een domper, maar het werd heel snel opgepakt en ze dachten, het is niet anders en we moeten er maar het beste van maken. Nou dat hebben we dan ook maar gedaan. We zijn de laatste dag vertrokken naar Agra, daar ligt de Taj Mahal. Oftewel de kers op de slagroom van deze reis. Een lange zware dag, de leerlingen vlogen diezelfde avond nog terug naar Nederland en ik zou mijn reis voortzetten. Maar dat schrijf ik de volgende keer. Overigens hoop ik dat ik deze week nog foto's kan plaatsen.

Dikke kus,

Bart