De eerste paar dagen :-) - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen :-) - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen :-)

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

02 Juli 2012 | Kenia, Nairobi

Zaterdag 30 juni

Hallo lieve lezers,

05.00 uur, de wekker gaat af en ik sta op. Fluit een deuntje, ga me eens douchen, uitzoeken wat ik meeneem voor de komende vier weken in Oost - Afrika en speel nog een spelletje kolonisten van Catan online. Om 09.00 uur staat mijn lieve pa voor de deur en rijden we nog even naar mijn ouders om mijn lieve moeder een afscheidszoen te geven en wat te eten. 10.15 uur brengt mijn pa me dan naar Heerlen. Dit is vreemd hoor omdat het normaal gesproken Schiphol is.

Maar het kon even niet anders. Vandaag zou ook de sleuteloverdracht zijn van de winkel. Ik denk toch dat mam een traantje heeft weggepinkt en mijn vader kennende deed dan mee. Ik kan het me ook wel voorstellen, 43 / 44 hart voor de zaak te hebben gehad en hard gewerkt. Maar gelukkig heeft mijn moeder zelf dit besluit genomen. Dat maakt het toch weer net iets gemakkelijker. Dat ze nu maar lekker gaan genieten met z'n twee. Ik gun het hen van harte!

Zo, ik zit in de trein en overpeins het afgelopen schooljaar even, was niet zo prettig dus had geen zin om daar lang over te peinzen. Duurde dus maar twee minuten. De rest van het jaar was oké en komend schooljaar is ook weer in orde :-)

In Eindhoven kwamen er toch drie geiten bij me in de buurt zitten, pffff. Ik was blij toen ze in Den Bosch uit stapten en enkele medepassagiers ook merkte ik. Als ze alledrie samen het verstand hadden van een koe, dan was dat volgens mij nog veel. ( maar ja, gaat dan ook al heel moeilijk omdat ik hen al als geit bestempelde ) Ik zal jullie de details maar besparen. In Utrecht aangekomen moest ik overstappen naar spoor 8, ik dacht fijn aan de overkant, dus rustig loop ik naar de trein, bleek de trein naar Schiphol Airport nu vanaf spoor 7 te vertrekken. Enige haast was geboden en daar had en heb ik op dit moment helemaal geen zin in. Ik zit toch al wel in de pole pole ( rustig aan in het swahili) sferen.

Op Schiphol voel ik me wel enorm op mijn gemak, eigenlijk geen bijzonderheden te melden..... O ja, toch nog een, mijn piloot uit Caïro kwam te laat aan op Schiphol met als gevolg dat ik een uur later vertrok richting Caïro. Inmiddels heb ik veel gevlogen, maar zo een korte rotte vlucht van Amsterdam naar Caïro heb ik nog nooit gehad. Ergernis op ergernis en als je je ergert ligt dat vaak aan jezelf en niet aan anderen viel me op. Is maar hoe je met dingen omgaat, dan heb je ook minder ergernis, je kunt je ook niet aan dingen storen / ergeren en dan heb je er geen last van :-). Maar goed, toch maar even de punten van ergernis opnoemen:

1: alle beeldschermen waren in orde behalve de mijne.
2: ik zat veel krapper dan normaal, nee ligt niet aan mijn omvang mochten sommigen dit al in gedachte hebben.
3: je kreeg geen alcoholische dranken, waarom laten ze mensen toch niet de keuze om alcohol te drinken of niet.
4: ik kon ergens anders gaan zitten, waar wel een beter scherm was, maar dat was helemaal achteraan en kon ik mijn rug van de stoel niet naar achteren doen, daar was de muur namelijk met als gevolg dat ik nog minder ruimte had. Dus maar weer naar mijn oude stek terug
5: eten was minder dan ooit

6: doordat we een vertraging hadden werd het nog spannend om het aansluitende vliegtuig te halen naar Nairobi. En ja hoor, mijn pole pole sfeer werd wederom ruw verstoord en ik moest bijna rennen om op tijd te komen. Bij de gate aangekomen hoorden we dat het vliegtuig net was vertrokken pffffff........:-(



Nee geintje, deze had ook vertraging gehad, dus ik had helemaal voor niks zo hard gelopen. Overigens liep ik niet alleen, ik kwam een 23 jarige studente tegen. (Kimberley) en zij ging met nog twee vriendinnen in Nairobi meedoen met een project, ze gaan namelijk vijf dagen slapen in een Boma van de Massai ( hut waar de Massai in woont), nou, ik weet hoe ze uit zien en hoe het er van binnen uitziet en ook hoe ' hygiënisch ' het er is. " RESPECT " als ze het volhouden en daarna gaan ze nog twee en halve week werken in een weeshuis in Mombasa. Een vriendin van haar wachtte haar en zag haar al in Caïro. Nu zitten ze toevallig achter me in het vliegtuig. Op dit moment slapen ze en het vriendinnetje van Kimberley met de duim in haar mond en een beertje bij haar gezicht. Ze is 23 jaar oud, maar lief ziet het er wel uit :-)

Overigens is dit vliegtuig niet helemaal vol en heb ik gelukkig ruimte zat om even uitgebreid te liggen en mijn ogen te sluiten.
Voordat ik het wist was ik in Nairobi. Als je slaapt gaat het allemaal wat sneller denk je dan. Ik wenste Kimberley en onze duimster nog een fijne reis en ging het visum halen. Het ging daarna allemaal snel en voordat ik wist was ik in het hotel.


Live is good. Do what you like, like what you do

Zondag 1 juli

Hallo lieve lezers,

Omdat de overgang van zaterdag op zondag zo onduidelijk was, begint 1 juli voor mij maar bij aankomst bij het hotel.
Gelukkig kreeg ik een kamer waar ik kon uitrusten / slapen. Bjorn, die Duitse vriend van me kwam later en om beneden in de lobby te blijven wachten, was geen optie.

Ik hoorde op een gegeven moment wat gestommel en toen wist ik dat ik niet meer alleen zou zijn. Bjorn was er. Even bij gekletst en we zijn de stad maar wat gaan verkennen. Ik denk dat ik het vandaag maar kort hou met schrijven. Al moet ik zeggen dat me nog even een ding van het hart moet. Bjorn en ik gingen ergens op een terras zitten en binnen no time zaten er twee Keniaanse vrouwen bij ons. Nee, het waren geen prostituees, het is volgens mij zo, veel Afrikaanse vrouwen zien in een mzungu ( blanke ) de mogelijkheid om naar het voor hen ogen "rijke westen" te kunnen emigreren. Het is zo makkelijk om dan een vrouw te krijgen, maar ik weet zeker dat dat niet de juiste basis is voor een goede relatie. Nadat we wat met hen hadden gedronken zijn we gegaan, we hadden ze nog moeten afwijzen ook omdat ze beiden vroegen om ons te vergezellen en dat zagen we niet echt zitten.
Verder hebben we vandaag alleen maar gefaulenzt, oftewel helemaal niks gedaan en gegeten als we honger hadden. We zijn vroeg naar het hotel gegaan of om voetbal te kijken of om te slapen :-)




Natuurlijk volgen we hier het nieuws ook en de meeste weten dat ik vaker op vakantie wel eens de kerk bezoek, kijken, luisteren en voelen hoe de mensen het geloof in andere culturen beleven. Maar op een of andere manier na de aanslagen in Garissa, doe ik het deze vakantie maar niet. Waarom laten mensen elkaar toch niet met rust.

De spreuk waar ik dan meestal mee eindig is voor vandaag dan niet van toepassing, voor mij hoeven die terroristen echt niet te doen wat ze leuk vinden.


Live is good. Do what you like, like what you do



Maandag 2 juli

Hallo lieve lezers,

De finale tussen Spanje en Italië was saai / leuk / spannend. Ik weet het niet, vul maar in. Ik was te vaak in slaap gevallen tussendoor, was doodop. Voor ons begon de wedstrijd namelijk om 21.45 en na weinig slaap en lange reis is op een gegeven moment je accu wel leeg :-) . Heb de vier doelpunten wel gezien, werd wel wakker iedere keer en zag de herhaling. 4-0 voor Spanje dus, lijkt me een duidelijke zaak.

Even iets anders tussendoor, ik ben benieuwd of we tijden de groepsreis ook weer een soort " knabbel en babbel " krijgen. Trouwe lezers kennen ze nog van vorig jaar in Zuid Amerika. Lijkt me wel leuk. :-)

Pfff, heb slecht geslapen. Bed is keihard, lijkt wel een houten plank met een molton erover heen en dat was het dan. Ben dan nog een beetje blij dat het afvallen nog niet zo snel gaat, heb in ieder geval nog wat zachts om op de liggen :-)

Zoals jullie zien heb ik het al geplaatst, anders zal het te lang worden.


Live is good. Do what you like, like what you do

  • 02 Juli 2012 - 10:07

    Loeki :

    Hoi Bart, een heel avontuur zie ik die reis. Ik hoop in januari weer te mogen gaan hopelijk heb ik dan betere ervaringen. Veel plezier!!

  • 02 Juli 2012 - 10:48

    Tante Ank:

    Ha die Bartel,
    Blij te horen dat je goed bent aangekomen.Ga maar lekker genieten.Ik volg je via je verslagen.Had ook wel meegewild,maar je weet dat we andere plannen hebben De laatste lootjes voor mij,deze week.Pffff soms wegen die zwaar.Lieverd veel plezier en tot schrijfs.Kussie

  • 02 Juli 2012 - 12:07

    Simone:

    Bartje!!

    Kom ik toch godverdoeme mijn naam tegen !!! De reis moet dus nog echt beginnen dus heel verl plezier, maar je weet dat niemand kan tippen aan knabbel en babbel!! ;)

    Xxxx

  • 02 Juli 2012 - 12:21

    Jolanda:

    Hoi Bart,
    Ik dacht wel, dat jij weer in dit mooie continent te vinden zou zijn.
    Hé, maar dit moet me toch even van het hart!
    Begin jij nu ook al een beetje snob-gedrag te vertonen!!
    Zo ken ik je niet hè?
    Nee hoor, geintje! Geniet maar lekker van deze mooie trip.
    PS: Het moet toch niet zo moeilijk zijn voor jou, om een knabbel en babbel te vinden!
    Je weet toch waar die beestjes van houden? ;-)

  • 02 Juli 2012 - 18:56

    M&m&m&g:

    Beste Bart we wensen je nogmaals een fijne vakantie..hoop niet hersenloos:> en ik zie ook dat je de trend van vrijdag ...gewoon op vakantie doorzet:>(jolanda..de bevestiging)
    gr!!!!!!

  • 02 Juli 2012 - 20:22

    Manon:

    Hoi Bart, Leuk om je verslag te lezen...en zo hetzelfde gevoel wat betreft de sleuteloverdracht van je ouders...Wij waren op het moment dat mijn ouders de sleuteloverdracht hadden in China om Jotte te mogen halen. Dan komen zoveel emoties samen! Geniet van de tijd in Afrika en kom gezond weer terug...Groetjes, Manon

  • 02 Juli 2012 - 21:12

    Edwin:

    Hoi Bart, goed om te horen dat alles goed gaat in Afrika. Geniet er lekker van en we zien de foto's in augustus wel!!! Groetjes van ons drieën!

  • 02 Juli 2012 - 22:46

    Falk:

    In slaap vallen tijdens een voetbalwedstrijd? Tjonge zo ken ik je niet!!! Ben benieuwd naar de gorillafoto's straks, en niet alleen foto's van jezelf plaatsen ;)

  • 03 Juli 2012 - 08:09

    Jill Reijnders:

    Bartje, have fun en ik zal je blogs blijven lezen!! xx

  • 05 Juli 2012 - 19:38

    Mam En Pap:

    Einedelijk de tijd om even wat terug te schrijven.Je kunt niet altijd een geweldige reis hebben dat is weer eens een andere ervaring,wij zijn blij dat je goed bent aangekomen.Op een hard bed slapen voelt wel niet zo gezond aan,dan kun je beter op jouw lmat slapen,maak met Bjorn een mooie vakantie van en geniet van de mooie dingen die jeziet,en ervaar de werkelijkheid die er is in Afrika,maar die ken je al,doe Peter de groeten als je hem ziet.veel liefs mam en pap

  • 19 Juli 2012 - 17:34

    Wesley:

    Hey Bart!!

    Leuk om allemaal te lezen weer en dikke vette groet uit Nepal! Amuseer me hier ook prima! Veel nieuwe indrukken en ervaringen er bij.

    Grtz
    Wesley

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Hallo allemaal, allereerst ga ik met XPlore Tanzania drie weken naar Tanzania. We gaan drie weken met leerlingen. Het is een scholen voor scholen project en gaan daar de Tanzaniaanse kinderen helpen zover wij dat kunnen doen. Daarna gaan de leerlingen terug en dan begin ik met mijn eigen project. Ik vertrek 13 juli van Kilimanjaro Airport naar Mombasa (Kenia). Daar ga ik 4 weken in een weeshuis werken. Dit is de website van het weeshuis: http://www.s2sfoundation.org/ Tevens kunnen jullie me sponsoren. Jullie kunnen het geld dan overmaken op dit rekeningnummer: 2667202 onder vermelding van weeshuis Mombasa.Ik zal het geld meenemen en goed besteden in het weeshuis. Ik wil een keer op safari met de kinderen en het volgende project waarvoor we gaan sparen is het opknappen van het schooltje en de eetzaal op het terrein van het jongenscentrum en het uitbreiden van de sanitaire voorzieningen daar. Ik heb namelijk begrepen dat de autobus bijna bij elkaar gespaard is. Ik ben zelf al 3 keer in dit geweldige continent geweest en ik wilde eens iets anders doen. Safari is mooi, maar helpen in een weeshuis lijkt me ook een geweldige ervaring om nooit te vergeten. Groetjes, Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 123005

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Daar gaan we weer!

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Op weg naar de Oerang Oetangs :-)

08 Augustus 2009 - 30 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: