Zuidereiland, sprookjeseiland en een stoer filmpje - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu Zuidereiland, sprookjeseiland en een stoer filmpje - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

Zuidereiland, sprookjeseiland en een stoer filmpje

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

21 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Hallo lieve mensen allemaal,

Zondag 13 februari,

Ben dus vandaag naar een klein festival geweest in een wijkje in Nelson. Nelson is eigenlijk heel kneuterig en gezellig. Ons kent ons en het festivalletje kon je vergelijken met een kleine braderie bij ons uit de jaren 60 denk ik. Er speelden wat locale bandjes, er was geen high tech speeltuig, kinderen hebben gewoon plezier met steltlopen en andere eenvoudige dingen, daar gaat het toch eigenlijk om in het leven. Het was dus een zeer relaxte middag.

Maandag 14 februari,

Ik had afgesproken met Rosanne, zij mailde me en vroeg of ik wat te doen had vandaag. Rosanne had ik drie weken eerder ontmoet in Auckland en wilde zeven / acht maanden rond gaan trekken door Nieuw Zeeland, Australie en Azie. Niet verkeerd dacht ik zo voor iemand van 20 en haar vriend thuis laat zitten.

's Morgens is Rosanne even naar de bieb geweest om te skypen en dat soort dingen en ik ben wat gaan rondkijken in wat outdoor zaken. Nou ik kwam weer een aantal mensen tegen die me als chief herkenden, het blijft toch grappig. In de middag zijn we wat thee gaan drinken met Bjorn en heeft hij ons daarna naar het strand gebracht. Rond een uur of vijf richting de boathouse gelopen waar Bjorn ons oppikte en Rosanne weer afzette bij haar hostel en wij naar huis gingen. Renee had heerlijk gekookt en daarna hebben wij het laatste stukje van het laatste deel van the lord the rings. Nou ik had het nog nooit gezien, maar het einde kwam maar niet in zicht. Een beetje jammer van de film denk ik dan.

Daarna heb ik mijn tas verder ingepakt en heb ik nog wat van Renee gekregen. Zij ging namelijk naar bed en Bjorn en ik bleven nog heel even op. Althans ik nog heel heel even, van Bjorn weet ik het niet. Hij is namelijk wel een nachtmens.

Dinsdag 15 februari,

Vijf uur ging de wekker, om half zes zou Bjorn me naar Marahau brengen, dat is pak hem beet een uur rijden van Nelson. Bjorn moest weer vroeg op het werk zijn, dus vandaar zo vroeg. Het afscheid was weer vreemd, wanneer zie ik hem weer samen met Renee en Karel. In Marahou was er weer een stray bus en met hen ga ik dan nu de laatste dagen weer mooie stukken van het Zuidereiland ontdekken. Natuurlijk was de groep weer anders, weer nieuwe gezichten, maar ach ik ben niet echt verlegen dus ik maak wel contact en zo niet, is ook geen ramp, vrienden voor het leven worden ze toch niet. :-)

Het was een bijzonder lange rit naar Barrytown, dit ligt vlak bij de pancake rocks, weer aparte rotsen in de vorm van op elkaar geplakte pannenkoeken. Het hostel in Barrytown had echt alles. Het was namelijk de plaatselijke kroeg, het plaatselijke internet café, het plaatselijke restaurant, het plaatselijke hotel, hostel en motel etc etc. Alleen vonden ze het nodig om 's avond een party te houden en ze hadden dan graag dat je je verkleedde Nou daar ben ik dan te oud voor, ik doe het wel met Carnaval en als ik echt weet dat ik naar een thema feest ga. Ik heb het dus niet gedaan en gewoon wat biertjes gedronken. De gezelligheid was er overigens niet minder om.
Toen ik ging slapen kwam Emma er achter dat ik ook haar chief was een aantal weken geleden. Zij was dus de enige die met mij toen in de bus zat, zij was ook eerder van de bus afgestapt en het is dan weer toevallig dat je elkaar weer eens tegen komt. Ik zal vast wel weer eens bekenden tegen komen. De wereld van de backpackers in Nieuw Zeeland is namelijk niet zo groot. :-)

Trusten!

Woensdag 16 februari,

In de ochtend konden we uitslapen en we vertrokken pas om 12.30 uur. Lekker chill dus. Beetje uitslapen zover het me lukt, beetje ontbijten, beetje internetten en verslag verder schrijven. Vandaag gaan we naar de Franz Josef Glacier, morgen ga ik deze dan beklimmen / bedwingen :-). Nee, zo stoer is het niet denk ik, maar wel een zeer mooie wandeling van een uur of acht in en bij de gletsjer. Vanavond ga ik dan maar niet te laat naar bed en zal ik geen alcohol drinken. Zal toch een vermoeiende dag worden denk ik.

Donderdag 17 februari,

Het was geweldig om een hele dag op de Franz Josef Glacier te zijn. Ook al omdat mijn vader officieel Frans Josef heet :-) Ik heb er bijna de hele dag in mijn t - shirt en korte broek gelopen op een half uurtje na. Het was er echt mooi en indrukwekkend. Ik heb ieder geval meer ijs gezien dan jullie met de witte kerst. Deze heb ik dan weer gemist. De dag was niet zwaar en niet echt gevaarlijk, soms moest je een beetje uitkijken dat je niet in een gletsjer spleet viel, maar dat was het dan ook. Rond een uur of zes waren we helemaal terug in het dorp. De biertjes en de wijn smaakten toen wel heel erg goed. Ik ging laat naar bed.

Trusten!

Vrijdag 18 februari,

Vandaag een redelijke lange rit naar Makarora, wat is Nieuw Zeeland toch mooi.
Ik kan wel zeggen dat de west kust van het zuidereiland een groot sprookje is. Mysterieuze regenwouden met mist, watervallen, bergen. Super gewoon. Op elke hoek is gewoon wat anders moois te zien.

Tegen de namiddag kwamen we op onze slaapplek aan in Makarora, we sliepen er in grote hutten, alles was aanwezig. Op netwerk na, in de avond heb ik wat lam gegeten en ben redelijk vroeg gaan slapen. Rond een uur of tien, ik had de andere avonden doorgehaald en dat moest ik nu even inhalen. De rest van de groep had volgens mijn een leuke karaoke avond met veel bier. Het is fijn dat je zelf kunt bepalen wat je doet, je hoeft niet met alles mee te doen.
O ja, ik heb me vanavond ook nog ingeschreven voor de canyon swing. Vrije val van 60 meter en je wordt 200 meter verder geslingerd, dit lijkt me zeer eng. Verder heb ik me nog ingeschreven voor Milford sound, schijnt een mooie boottocht te zijn. En dit gaan we allemaal doen in Queenstown. De bungee jump twijfel ik nog over, heb overigens begrepen dat de canyon swing ook enger is. Maar goed, als ik dat leuk vind dan kan ik nog altijd de bungee jump doen.



Zaterdag 19 februari,

Vanmorgen om half tien zijn we vertrokken naar Queenstown via Wanaka. En wat was het een super dag. Vandaag ben ik Nicole en Matthijs weer tegen gekomen. Hen had ik met Bjorn gezien in het Abel Tasman national park. Ik was hen tegen gekomen in de puzzle world van Wanaka wat zeer leuk was. Daar ben ik weer twee anderen tegen gekomen Britta en Lisi uit Oostenrijk, dan ook nog in het labyrint. Ik was hen afgelopen donderdag tegen gekomen en de Stray bus had weer Nederlanders opgepikt die ik in Auckland drie en halve week eerder was tegen gekomen. Wat is Nieuw - Zeeland dan weer klein.

Zo nu Queenstown, hoe kan ik het het best omschrijven? Het is in ieder geval de stad waar je de meeste outdoor activiteiten kan doen ter wereld. Bungee jumpen, skydiven, canyon swing, raften, kayaken, hiken, biken, etc etc. Dus mocht je je vervelen en heb je geld genoeg, dan is Queenstown the place to be. Verder lijkt het veel op een apres ski oord, kun je overigens hier in de winter doen. En heeft het veel weg van echte toeristische plaatsen zoals Valkenburg en daar ben ik dan weer minder van gecharmeerd. ' s Avonds zijn we met een deel van de Stray bus de meest beroemde burger gaan eten in Nieuw Zeeland. De fergburger en ik kan zeggen dat deze wel heel lekker was. Daarna ben ik met de twee Oostenrijkse dames het dorp gaan verkennen en hebben in de wat minder drukke kroegen onze biertjes gehad. Dat vind ik persoonlijk wat relaxter dan de welbekende skihutten die we ook kennen in Valkenburg en Heerlen. Het was een gezellige avond met als topper dat we nog drie Amerikanen tegen kwamen die niet narrow minded waren en Obama hoog in het vaandel hadden staan. Ik heb mijn bed maar eens opgezocht rond 02.30. Morgen toch wel een spannende dag met de canyon swing. Jullie gaan zeker het filmpje zien :-)

O ja voordat ik het vergeet, ik slaap drie nachten in een geweldig hostel ( Nomads )en heb de mazzel dat ik niet in een slaapzaal lig met tien personen. Lig relaxt met drie man op een kamer, hebben een eigen toilet en douche en zelfs een flatscreen aan de muur hangen. Awesome :-)
Had ik al gemeld dat de hostels in NZ velen malen beter zijn dan in Australië, zo niet dan weten jullie het bij deze.


Zondag 20 februari,

Woooooooooooooooow, ik heb de canyon swing gedaan. Awesome, geweldig, super en scary tegelijk. Tsja, ik ben geen held, wel een held op sokken merk ik. Maar ik heb het toch maar gedaan. Ik ben in een stoel gaan zitten en ze hebben me goed vastgebonden, niet alleen aan de stoel maar ik had natuurlijk ook andere veiligheidsdingen om. Daarna hebben ze me gewoon in het diepe ravijn geduwd. Een vrije val van 60 meter en daarna nog eens 200 meter zwieren. De angst kon je van mijn ogen aflezen op de foto’s tijdens mijn vrije val. Maar goed, weer een ervaring rijker zou ik zeggen. Misschien ga ik dan toch nog Bungee Jumpen, maar weet het nog niet helemaal zeker. Het hoeft wat dat betreft van mij niet de hoogste te zijn in Nieuw Zeeland, maar gewoon om het gevoel te ervaren.

Hier is de link van het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=NGCB8gaANII

Na dit alles ben ik gaan drinken en eten en eens om 02.30 gaan slapen. Reizen is geen vakantie vieren namelijk en ik ben blij wanneer ik thuis kom nog een week heb om te herstellen van alles, voordat ik weer aan het werk ga. :)

Trusten

Tot volgende week!!

  • 20 Februari 2011 - 21:18

    Huize Marmi:

    gaat goed he.......

  • 21 Februari 2011 - 00:52

    Renee:

    Dat klinkt als heel wat meer actie dan bij de fam. Bonten thuis zitten. Was vast even fijn, maar het moet toch goed voelen om weer bezig te zijn! Veel plezier nog Bart! X renee

  • 21 Februari 2011 - 07:22

    Cos En Katja:

    Hey Bartje,

    Je bent hard op weg om de stuntman van Kerkrade te worden!!!!!!!

    Ik ben benieuwd wat je volgende stunt gaat worden

    Geniet nog van je laatste dagen en tot over twee weken.

    groetjes en we drinken er zondag wel eentje op je!!!!!!!!!!

  • 21 Februari 2011 - 09:00

    Ank:

    Bart'
    Dikke pluim hoor.Met angst in je ogen,maar je doet het toch maar even.
    Respect man.Ik weet niet of ik dit zou durven.Is meer iets voor veertigers en jonger,denk ik dan maar.Ik hou 't op ballonvaren.Is ook leuk,maar minder gevaarlijk.Dank je voor je lieve kaart.Kwam deze week binnen.Morgen is voor ons de grote dag.Joepi,onze Loeki eindelijk weer in onze armen sluiten.Geniet nog van de resterende tijd,Bart.Verheug me op je verhalen foto's en je vrolijke snoet.Love you.Dikke kus van je tantetje.

  • 21 Februari 2011 - 13:39

    Maam En Pap:

    Alweer een geweldig verslag,hoe durf het,dat je bang ben op het moment als je naar beneden kijkt kan k me best voorstellen,maar je doet het toch maar.Dat is hopelikk het laatste gevaarlijke wat je doet.Geniet verder nog even van het geweldig mooie Nieuw - Zeeland,nog even dan ben je weer op je oude stek en kun je nog een klein weekje uitrusten van de vakantie.Veel liefs van Mam en Pap

  • 21 Februari 2011 - 16:17

    Willy:

    Bart,

    Ik doe het je niet na. 'Heerlijk' op zo'n zetel het ravijn in vallen. En dan maar zwieren. De blik, de angst in je ogen, de vooraf geruststellende woordjes, de 'wrede' lach van de twee heren, jouw kreten. Een gemêleerd tableau.
    Ben je nog niet moe? Misschien de laatste dagen op Fiji maar wat relaxen. Op school moet je namelijk weer vol aan de bak. Denk daar maar goed aan. Maar geniet eerst nog even.
    En ook ik drink er eentje op je. Al is het niet dan bij de 'Herrensitzung'.

  • 21 Februari 2011 - 19:07

    Loek:

    He Bart,

    Hoe was je valentijn met Rosanne? Toen ook een stunt uitgehaald...

    Groetjes Loek.

  • 22 Februari 2011 - 08:15

    Remy:

    Bart, we hebben de tuinstoel al klaargezet op het dak van Eijkhagen!
    Veel plezier de laatste 2 weken. Tot snel.

  • 22 Februari 2011 - 08:48

    Sectie LO Eijkhagen:

    We hebben een nieuwe activiteit voor de sportorientatie eindexamenklassen: STUNTEN MET B-Man!!!!!!!!!!!!!! De inschrijvingen voor deze masterclass lopen storm dus kom maar snel terug


  • 22 Februari 2011 - 17:14

    Fleur:

    Bartje,

    alles goed met je na die aardbeving?

  • 23 Februari 2011 - 09:21

    Omejos:

    Bart, ik had associaties met executies in de USA. Achteraf een geweldig gevoel toch (bij Defensie krijg je dit soort dingen gratis en voor niets, overigens zonder stoel en zelf springen maar). Ben trots op je.

  • 23 Februari 2011 - 09:30

    Jolanda:

    Hoi STUNTMAN!!!
    Te gek dat je de Canyon-Swing aan durfde!
    Hier scoor je weer punten mee!
    Heb zojuist je berichtje gelezen, dat het goed met je gaat, en dat je niks van die aardbeving hebt gemerkt!
    G.Z.D. dan maar, geniet nog even van je vrijheid!

    Héél veel liefs, Jolanda x ;-)

  • 28 Februari 2011 - 18:02

    Wilma:

    Hoi Bart, Wat een magnifieke omgeving en wat een lef om te springen. Je geniet er maar lekker van. See you soon!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Queenstown

Bart

Hallo allemaal, allereerst ga ik met XPlore Tanzania drie weken naar Tanzania. We gaan drie weken met leerlingen. Het is een scholen voor scholen project en gaan daar de Tanzaniaanse kinderen helpen zover wij dat kunnen doen. Daarna gaan de leerlingen terug en dan begin ik met mijn eigen project. Ik vertrek 13 juli van Kilimanjaro Airport naar Mombasa (Kenia). Daar ga ik 4 weken in een weeshuis werken. Dit is de website van het weeshuis: http://www.s2sfoundation.org/ Tevens kunnen jullie me sponsoren. Jullie kunnen het geld dan overmaken op dit rekeningnummer: 2667202 onder vermelding van weeshuis Mombasa.Ik zal het geld meenemen en goed besteden in het weeshuis. Ik wil een keer op safari met de kinderen en het volgende project waarvoor we gaan sparen is het opknappen van het schooltje en de eetzaal op het terrein van het jongenscentrum en het uitbreiden van de sanitaire voorzieningen daar. Ik heb namelijk begrepen dat de autobus bijna bij elkaar gespaard is. Ik ben zelf al 3 keer in dit geweldige continent geweest en ik wilde eens iets anders doen. Safari is mooi, maar helpen in een weeshuis lijkt me ook een geweldige ervaring om nooit te vergeten. Groetjes, Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 123076

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Daar gaan we weer!

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Op weg naar de Oerang Oetangs :-)

08 Augustus 2009 - 30 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: