Relaxen bij Renee, Bjorn en Karel - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu Relaxen bij Renee, Bjorn en Karel - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

Relaxen bij Renee, Bjorn en Karel

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

13 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Nelson

Hallo lieve mensen allemaal,

ja dames en heren, zoals jullie misschien is opgevallen heb ik een paar dagen overgeslagen en niet geschreven en dat zal ik nog een keer doen in dit stukje. Ik heb gewoon niet zoveel gedaan afgelopen dagen. Ben een halve middag naar het straattheater geweest in de Hoofdstraat van Nelson, heb tevens ook nog een mooie Cathedral bezocht. Heb een hele dag niks gedaan en gisteren 5 februari ben ik naar een Maori festivalletje geweest in het dorp. Hier werden de nieuwelingen welkom geheten en dit keer was ik gelukkig niet de chief. Dit welkom was weer zo indrukwekkend, zo niet nog indrukwekkender dan de eerst keer. In ieder geval ben ik dan vanaf nu altijd welkom in deze stam. Als de Maori's elkaar begroeten, dan gaan ze met het voorhoofd en de neus tegen elkaar aan. Dat wil dan zeggen dat ze de kennis en de zuurstof met elkaar delen. Ik vind dat een bijzonder mooie gedachte.
Er was ook nog een kleine braderie en daar ben ik twee aardige nederlandse dames tegen gekomen, Femke en Marije. We wisselden onze telefoonnummers uit en we zouden elkaar misschien nog 's middags op het strand zien of 's avonds in een kroegje. Het werd het kroegje :-). Het werd een gezellige avond en ik belde pas rond een uur of 01.30 Bjorn op zodat hij me kon komen halen. Bjorn is een nachtmens was dus niet echt een probleem voor hem. Wel kan ik zeggen dat dat natuurlijk zeer lief van hem was. Overigens waren Femke en Marije volwassen backpackers van 23 en 25 jaar. Ik heb ze wel eens anders meegemaakt.

Tsja, wat vind ik van Nelson. Nelson is een mooi plaatsje even groot als Landgraaf. De familie Bonte :-) woont 10 minuten van het strand en van daaruit zie je ook het Abel Tasman national park met de bergen (heuvels erom heen) Het kleinste nationale park van Nieuw Zeeland maar zo groot als Zuid Limburg. In Nelson hebben ze ook de meeste zonuren van heel Nieuw Zeeland, ze hebben pak hem beet vijf / zes maanden zomer en de rest is een beetje herfst, winter en lente waar het ook niet al te koud is. Ideaal weer om er te vertoeven. Ook ideaal zijn de kleine riviertje met pooltjes waar de Nieuw Zeelanders wat duiken, zwemmen of wat vissen. Zij zijn net zo dol op vissen als Ozzies. Het enige grote verschil tussen het vissen wat ze in europa doen en hier is dat ze de vis 's avonds gewoon op de BBQ leggen en niet weer teruggooien. En dan zeggen ze in Nederland dat vissen het niet voelen als ze een haak door hun lip krijgen. Nee ze spartelen zomaar als ze uit het water getrokken worden. Wat een onzin, als men de vis inderdaad meteen op de BBQ gebruikt, dan vind ik het prima. Anders moet je die beesten gewoon hun gang laten gaan in welke water dan ook.

Wel een groot nadeel hier zijn de sandflies, om gek te worden. Ze steken je nog meer lek dan muggen en elke streek heeft zijn eigen stam. Dus mocht je gewend zijn aan de sandflies in de buurt van Nelson en dat duurt een half jaar zodat je imuun voor die beesten bent en je gaat naar een andere streek, dan steken je daar weer lek. Stomme beesten, ik vind ze persoonlijker erger dan muggen.

Vandaag gaan we naar Takaka Hill, zoals de naam het al beschrijft is het een heuvel. (ook hier is een stukje van de Lord of the Rings opgenomen) Deze heuvel ligt tussen Tasman en de Golden Bay. Ik denk dat het er mooi zal zijn. Ja en het was er heel mooi. We hebben er wat gelopen en uiteindelijk kwamen we er bij een afgrond die 176 meter diep was. Er was geen omheining dus we moesten even oppassen waar we liepen. Hier in Nieuw Zeeland zie ik sowieso weinig omheiningen etc, het is toch je eigen verantwoordelijkheid denken ze, hebben ze wel gelijk in denk ik. Daarna zijn we terug gelopen en wat gaan chillen bij een kleine baai (Stephens Bay). 's avond in Nelson nog even het straattheater bezocht en er wat gegeten.

Maandag 7 februari,

Over vier weken ben ik weer thuis, wat gaat dat snel zeg. Vandaag ga ik niks doen, gewoon relaxen, boodschappen doen en kaarten kopen. Ja ik heb nog een aantal kaarten te gaan en aangezien sommigen drie kaarten van me verwachten ;-), heb ik nog wat te doen met schrijven. Noem geen namen. Inmiddels heb ik mwel begrepen dat de kaarten uit Australie zijn aan gekomen.

Dinsdag 8, woensdag 9 en donderdag 10 februari,

Vandaag beginnen Bjorn en ik met een zeer lichte hike (wandeling) van drie dagen door het Abel Tasman park. Hoop dat het een mooie wandeling is. Inderdaad het was een supermooie wandeling. We hebben elke dag ongeveer vier uur gelopen, ongeveer 4 uur per dag, was dus niet snel en niet veel, gewoon lekker chill. Ik weet niet hoeveel baaitjes ik heb gezien, maar de een was nog mooier dan de ander. En geen duizenden toeristen zoals aan de kusten bij ons. Nee, misschien 3 personen en dan was het al druk of gewoon niemand. En niet te vergeten de vele watervallen, soms kon je er wat verfrissing halen en een andere keer weer niet, maar mooi bleef het. Ja, de wandeling was awesome. 'S avond sliepen we in hutten, er waren grote stapelbedden in de kamers, boven met zeven personen en onder met zeven personen. Ieder in zijn eigen slaapzak natuurlijk. Voor het slapen gaan hadden Bjorn en ik natuurlijk wat gegeten. Een avond wat pasta met saus en een avond wat noodles met pittabroodjes die we wat boven de gasbrander hadden gehouden. Oeps, ik ben vergeten te melden dat we ook ieder twee flessen rode wijn hadden. We hadden dus per avond voor ons zelf een fles, niet te veel, maar genoeg om lekker te slapen.
Al met al heb ik enorm genoten van deze korte trail en ik hoop mooie foto's gemaakt.

In de avond zijn Bjorn en ik nog even naar the Freehouse gegaan, een leuke kroeg voor dertigers waar ik Hub leerde kennen. Hub is een vriend van bjorn en woont ook al een tijd hier. Is een aardige gast en ik mocht hem wel.

Vrijdag 11, zaterdag 12 en zondag 13 februari,

Over vrijdag en zaterdag valt weinig te melden. Niks gedaan. Zondag 13 februari zou ik eigenlijk verder gaan gaan met mijn reis, maar ik heb besloten om dinsdag morgen de 15 verder te gaan. Ik blijf nog even hier. In ieder geval ga ik vanmiddag met Renee, Bjorn, Karel en wat kennissen naar een klein festival. Zal wel gezellig worden.

Zo we zijn weer bij en volgende week weer meer.

Liefs,

Bart










































  • 13 Februari 2011 - 09:13

    Mam En Pap:

    Alweer een duidelijk verslag over wat je gedaan hebt, het is wel bijzonder hoe de Maori's elkaar begroeten en je opnemen in de stam. Het zijn wel mensen die van de natuur houden .Je ontmoet ook overal waar je ook bent landgenoten en jij hebt er vlug een leuk contact mee, dat is het mooie van deze reis.
    Dat wandelen wat jullie gedaan hebben lijkt mij bijzonder mooi en indrukwekkend ,in die geweldige natuur.Bart nog even dan zien we je weer. Liefs en kusjes Mam en Pap

  • 14 Februari 2011 - 08:49

    Jolanda:

    Mooi Bart!!!
    Liefs, Jolanda x :-)

  • 14 Februari 2011 - 10:50

    Omejos:

    Bart, Kijk maar uit met die zandvliegen. Ze kunnen parasieten overdragen (in Afghanistan leishmaniasis) in Nieuw Zeeland weet ik het niet. Bjorn zal het wel weten. Veel plezier nog en wacht in spanning af tot je volgende verslag. Greets, Unclejoe

  • 16 Februari 2011 - 08:35

    Nicole En Matthijs:

    Ha Bart (en Bjorn),

    Nog bedankt voor de overheerlijke pitabroodjes in Abel Tasman! Ik heb nog een stukje oude kaas als je wilt...!

    Drink niet te veel en groet,

    Matthijs en Nicole

  • 19 Februari 2011 - 12:05

    Fleur:

    Beste Bartje,

    een gewone zaterdagmiddag in Kerkrade...tenminste dat dacht ik. Totdat er een geweldige kaart van jou op de deurmat lag. Wat een machtige waterval. Tja, ik werk gewoon nog twee weken lekker door voordat ik vakantie heb en jij drinkt lekker nog wat flesjes wijn. Verschil moet er zijn. Maar over vier weekjes ben je er gelukkig weer en gaan we lekker op stap in de Weltsjtad....

    x Fleur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Hallo allemaal, allereerst ga ik met XPlore Tanzania drie weken naar Tanzania. We gaan drie weken met leerlingen. Het is een scholen voor scholen project en gaan daar de Tanzaniaanse kinderen helpen zover wij dat kunnen doen. Daarna gaan de leerlingen terug en dan begin ik met mijn eigen project. Ik vertrek 13 juli van Kilimanjaro Airport naar Mombasa (Kenia). Daar ga ik 4 weken in een weeshuis werken. Dit is de website van het weeshuis: http://www.s2sfoundation.org/ Tevens kunnen jullie me sponsoren. Jullie kunnen het geld dan overmaken op dit rekeningnummer: 2667202 onder vermelding van weeshuis Mombasa.Ik zal het geld meenemen en goed besteden in het weeshuis. Ik wil een keer op safari met de kinderen en het volgende project waarvoor we gaan sparen is het opknappen van het schooltje en de eetzaal op het terrein van het jongenscentrum en het uitbreiden van de sanitaire voorzieningen daar. Ik heb namelijk begrepen dat de autobus bijna bij elkaar gespaard is. Ik ben zelf al 3 keer in dit geweldige continent geweest en ik wilde eens iets anders doen. Safari is mooi, maar helpen in een weeshuis lijkt me ook een geweldige ervaring om nooit te vergeten. Groetjes, Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 123086

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Daar gaan we weer!

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Op weg naar de Oerang Oetangs :-)

08 Augustus 2009 - 30 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: