Van de Machu Picchu tot de muppets naar huis zijn. - Reisverslag uit Lima, Peru van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu Van de Machu Picchu tot de muppets naar huis zijn. - Reisverslag uit Lima, Peru van Bart Kreijen - WaarBenJij.nu

Van de Machu Picchu tot de muppets naar huis zijn.

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

24 Juli 2011 | Peru, Lima


Deel 3
Woensdag 21 juli,

Hallo lieve mensen allemaal,

Vanmorgen om 04.30 opgestaan, weer ellendig geslapen door die k.. rib en met pijn en moeite opgestaan. Voordat ik ging ontbijten checkte ik nog even mijn mail van het Charlemagne College en daar las ik, dat ik op dinsdag 23 om 09.00 uur op de Thermen school mag komen voor een kennismakingsgesprek. Ik heb nog geen idee wat ik ervan moet verwachten, maar blij ben ik zeker al en dan hoor ik het wel en zie ik wel weer verder.
Ow sorry, ik was weer even met mijzelf bezig en dat is niet de bedoeling. (Maar ik kijk er toch naar uit!)
Om even weer terug in het verhaal te komen: 05.00 ontbijten en rond 05.30 naar de trein die richting de Machu Picchu ging. Na een geweldig mooie treinrit van ongeveer anderhalf uur kwamen we dan aan in het plaatsje onderaan de berg waar de Machu Picchu ligt (Aguas Calientes). Het duurde een eeuwigheid voordat we eindelijk de bus- en dagkaartjes konden bemachtigen om de honderd jaar geleden ontdekte Inca stad te kunnen gaan bezichtigen.
Eindelijk boven gekomen kon ik dan na acht jaar mijn eigen foto's maken van de Machu Picchu. En het was weer overweldigend, door het mooie weer en omgeving werd het voor mij zo mooi, dat kun je op geen enkele manier van de foto's zien.
--Wat was trouwens het geval acht jaar geleden: ik heb toen met Bjorn, degene die mij een dezer dagen hier op de blog 'Drama Queen' noemde ( Bjorn, hoop alleen dat je het zelf niet meemaakt, ieder mens is en reageert namelijk anders op verschillende situaties in andere omstandigheden) de Incatrail gelopen. Na vier mooie dagen te hebben gelopen kwamen we dan uiteindelijk op de plaats van bestemming aan en bleken de batterijen van mijn toenmalige fototoestel leeg te zijn. Ik kon dus toen niet maar nu wel foto's maken.--
Afijn, we hebben met de groep een uurtje of vier door deze verlaten stad rondgelopen en daarna liet ik de groep de keus: of meteen naar beneden gaan en shoppen (en zoals verwacht kunnen de meesten het woord shoppen niet weerstaan) of nog even ronddwalen op deze prachtige plek.
In ieder geval kon ik het woord shoppen wel weerstaan en bleef nog even boven met Bas, Rob, Monique en Jan.
Na drie kwartier zijn Bas, Rob en ik naar beneden gegaan met de bus en zijn Rob en ik bij Juan en Jos gaan zitten en hebben enkele biertjes gedronken. Om 18.00 uur hadden we met zijn allen wederom een (dit keer heel grote) pizza en werd het een gezellige avond.
21.30 hadden we de trein terug naar ons hotelletje, wat zie ik uit naar mijn bed. Zzzzzz
Trusten.

Donderdag 22 juli,

' s Ochtends zijn we om 07.30 uur opgestaan, hebben lekker ontbeten, uitgecheckt en daarna met de bus naar Cuzco. We hadden een lekkere lunch en daarna kregen de kids vrijaf tot het diner. Jos en ik zijn Hotel Ninos gaan zoeken met Guan. Hotel Ninos is opgericht door Jolanda van de Berg eind vorige eeuw en vangt ongeveer 700/ 800 zeer arme jongeren op. De winsten van de hotels gaan naar deze kindjes. Omdat het project Remar in Lima niet doorgaat, leek het ons een goed plan om daar nog een rondleiding te krijgen en daar de laatste presentjes die we hadden, af te geven. Nou we hadden gelukkig een afspraak kunnen maken.Hoe relaxt kan een dag zijn af en toe... In de avond heeft de leiding nog een wijntje gedronken.

Overigens had ik via de mail begrepen dat ik 21 uur op de Thermenschool zou krijgen en twee uur op het Bernardinus College. Nou dat wad dus bijna een volle Fte, niet verkeerd dacht ik zo, zeker als ik dat vergelijk met eind Juni / begin Juli.

Vrijdag 23 juli,

Iedereen mocht uitslapen en we hadden pas om 09.30 het ontbijt. Daarna hadden de leerlingen de tijd om hun koffers / tassen zodanig in te pakken dat ze morgen eigenlijk meteen klaar zouden zijn. In de middag hadden we een heerlijke lunch.
Als ochtendmens ging ik mijn mail weer eens checken en alle spam verwijderen die ik afgelopen week had gekregen. Bij de schoolmail begreep ik nu weer dat de twee uren op het Bernardinus College niet doorgingen, ik had ze namelijk ergens anders weer. Ik wist hier dus niks van. Mailde de mail door naar Jeanne van Eijsden en ik zou het wel weer zien. Verder hebben we in de morgen ook nog de Koninginnen rit bekeken van de Tour de France, ook een keer leuk in Peru!

Na de lunch zijn we met z'n allen naar een lokale markt geweest, er was twee uur de tijd om nog de laatste inkopen te doen. Om 16.30 verzamelden we om naar Hotel Ninos te gaan.
Daar aangekomen begon om 17.05 uur de rondleiding.
Nou ik heb zelden zo'n goede informatie gekregen over een project. Deze mevrouw die ons rondleidde vertelde met zoveel passie dat iedereen er van onder de indruk was. Ook hier kan ik deze groep mijn complimenten maken. Ze waren duidelijk stil van haar verhaal. Ik denk dat dit een hele mooie afsluiting was van de afgelopen drie weken.

's Avonds hadden we een speciaal diner, we konden kiezen uit Alpaca, een gewoon menuutje en jawel ook de Cavia. Acht personen wilde dit beestje wel verorberen en de hilariteit was groot toen het beestje in het geheel (met tandjes en al) werd opgediend. Op een na vond iedereen het lekker, de Alpaca was gewoon een goed stuk mals vlees en het menuutje zag er lekker uit. Ik had voor de Alpaca gekozen. De Cavia moest men met twee mensen eten en aangezien ik dan de negende persoon was koos ik voor de Alpaca. Ik heb nog tijd om hier het beestje op te peuzelen en had het acht jaar geleden al eens gedaan. :-)

Daarna zijn we met z'n allen naar de kroeg geweest om de drie weken gezellig af te sluiten. Om 22.45 was het echt einde oefening en liepen we naar ons hotel Atlantis.
In de morgen moesten we namelijk weer vroeg op om op tijd naar het vliegveld te gaan.
Trusten

Zaterdag 24 juli,

Ring ring ring en de wekker ging, 05.55. Pfffff, even alle kamers afgaan om de leerlingen te wekken. Ik deed het om 06.00 uur en Jos om 06.30 nog eens voor de zekerheid.
Nog even en ik ben clusterleider af en draag het stokje over aan Jos. Geen verantwoordelijkheid meer, geen vragen meer en wat dat betreft rust aan mijn kop. Gisteren heb ik ook nog twee nachten in een hostel in Lima geboekt. Even compleet helemaal niks voordat ik met de Baobab reis mee ga. Weer even iets anders en geen zorgen meer. En toch moest ik weer even de schoolmail bekijken, misschien had Jeanne van Eijsden me een mail terug gestuurd. En ja hoor, ze schreef dat ze had begrepen dat ik nu volledig op de Thermenschool zou gaan werken. Pffffff, mijn vakantie begint nu echt lekker met een fijner gevoel.

Na het ontbijt vertrokken we richting vliegveld. De Peruanen kregen het klaar om een bus te bestellen voor 23 personen terwijl we toch echt wel al drie weken hier zijn en met 25 personen reizen inclusief Juan. Hoe graag men ook wil, maar het organisatietalent ontbreekt hier toch wel hoor, overigens is dit ook in Afrika vaak het geval. Ach cultuurverschillen blijven mooi hoor.

Op het vliegveld van Cuzco aangekomen namen we afscheid van Juan (ik ga nog met hem stappen als ik terug ben ) en gingen we in de vertrekhal zitten wachten. Om 11.40 uur de vlucht naar Lima. Oeps, sorry, we vertrokken anderhalf uur later. Vertraging was het geval. Na een rustige vlucht ben ik rond 15.00 uur naar mijn hostel in Lima gegaan. Met de taxi was dit 30 soles. 45 minuten rijden voor € 8,-- . Ik ben wat gaan internetten en daarna wat gaan eten bij de chinees op de hoek. Chinees en biertje samen 13,5 soles. Reken maar uit in euros, schappelijke prijzen dus. Daarna lekker vroeg naar bed, wat strips lezen, wat internetten via mijn I Pad. Wat wil ik nu nog meer.
Rust, rust, rust en mijn tweede deel van de trip in Zuid Amerika begint met een beter gevoel dan het eerste deel.

Liefs,

Bart

  • 24 Juli 2011 - 04:45

    Bjorn:

    Ik weet in Aguas Calientes nog een leuk restaurantje waar je je leerlinge met eetproblemen lekker had kunnen tracteren op gegrilde cavia....

    Veel plezier op de rest van je reis, enneh, niet te serieus hoor!

  • 24 Juli 2011 - 15:34

    Inge De Jager:

    Ha die Bart, leuk gelezen te hebben!
    Geniet van 'mijn' droomland... Hou ons op de hoogte!!! Dikke knuffel Inge(mzungu)

  • 24 Juli 2011 - 20:59

    Han:

    Geniet.....

  • 25 Juli 2011 - 06:53

    Paul Gielen:

    Hey Bart,
    Ik heb me weer bescheurd over hoe heerlijk jij je kunt irriteren en hoe je dit beschrijft.
    Geniet van je foto's, geniet van je rust en geniet van je baan na de vakantie.

  • 25 Juli 2011 - 09:48

    Petra:

    Heerlijk om te lezen wat jullie allemaal doen, zien, horen en voelen.
    Je schrijft mooi en puur.
    Lekker genieten van het 2e deel van je holiday.


  • 25 Juli 2011 - 12:42

    Loeki:

    Hey Bart,

    Leuk om je verhaaltje weer te lezen. Jeetje.. zitten alweer drie weken van je vakantie er op.. en ondertussen ben ik nog hard aan het ploeteren op stage ;-). Geniet ervan en veel plezier nog!

    Liefs

  • 25 Juli 2011 - 12:42

    Loeki:

    P.s. Verder ben ik niet jaloers hoor ;-)

  • 26 Juli 2011 - 08:33

    Karen:

    Hé Bart, wat fijn om te horen dat je volgend schooljaar toch weer ergens aan de bak kunt! Ik ben heel blij voor je.
    Geniet nog daar! Liefs, Karen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Hallo allemaal, allereerst ga ik met XPlore Tanzania drie weken naar Tanzania. We gaan drie weken met leerlingen. Het is een scholen voor scholen project en gaan daar de Tanzaniaanse kinderen helpen zover wij dat kunnen doen. Daarna gaan de leerlingen terug en dan begin ik met mijn eigen project. Ik vertrek 13 juli van Kilimanjaro Airport naar Mombasa (Kenia). Daar ga ik 4 weken in een weeshuis werken. Dit is de website van het weeshuis: http://www.s2sfoundation.org/ Tevens kunnen jullie me sponsoren. Jullie kunnen het geld dan overmaken op dit rekeningnummer: 2667202 onder vermelding van weeshuis Mombasa.Ik zal het geld meenemen en goed besteden in het weeshuis. Ik wil een keer op safari met de kinderen en het volgende project waarvoor we gaan sparen is het opknappen van het schooltje en de eetzaal op het terrein van het jongenscentrum en het uitbreiden van de sanitaire voorzieningen daar. Ik heb namelijk begrepen dat de autobus bijna bij elkaar gespaard is. Ik ben zelf al 3 keer in dit geweldige continent geweest en ik wilde eens iets anders doen. Safari is mooi, maar helpen in een weeshuis lijkt me ook een geweldige ervaring om nooit te vergeten. Groetjes, Bart

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 122996

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 25 Juli 2014

Daar gaan we weer!

30 Juni 2012 - 28 Juli 2012

Op weg naar de Oerang Oetangs :-)

08 Augustus 2009 - 30 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: